Przygotowanie pliku do druku – o czym trzeba pamiętać?

Otrzymanie swojego projektu w wersji papierowej, prosto z maszyny drukarskiej i jeszcze pachnącego tuszem, to uczucie, którego nie da się porównać z żadnym innym. Niestety czasem zdarza się tak, że ulotka, katalog, notes czy plakat zamiast dawać efekt WOW - rozczarowują. Dlaczego? W zdecydowanej większości przypadków przyczyną jest niewłaściwe przygotowanie pliku do druku. Postanowiliśmy więc ułatwić Wam zadanie i opracowaliśmy krótką ściągę z najważniejszymi zasadami tworzenia plików dla drukarni.

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Przygotowanie pliku do druku, skrótowo zwane DTP, nie jest skomplikowanym procesem i nie wymaga wiedzy tajemnej. Kiedy jednak grafik nie ma doświadczenia w tym temacie lub też zleceniodawcę goni czas, nietrudno jest o pomyłkę czy niedopatrzenie, które mają później opłakane skutki. Na co więc zwrócić uwagę podcza tworzenia i zapisywania pliku, aby wydruk oddawał w 100% piękno cyfrowej wizji katalogu, pudełka czy wizytówki? Istotna jest tutaj kolorystyka i rozdzielczość obrazu, sposób zapisu rysunków i treści, a także format samego pliku. 

1. KOLORY

Dobór odpowiedniej kolorystyki, spójnej z wizją marki i upodobaniami Klienta, to dla grafika prawdziwe wyzwanie podczas przygotowywania projektu materiałów reklamowych czy wizerunkowych. Warto więc zadbać o to, by na papierze barwy prezentowały się dokładnie tak samo. Aby tak było w rzeczywistości konieczne jest, aby kolory do druku cyfrowego były podane systemie RGB, natomiast do druku offsetowego w CMYK (oprogramowanie RIP w maszynie drukarskiej musi zmienić kolory na CMYK, żeby można było zrobić 4 matryce do druku, więc najlepiej projekt przygotować od razu w tym systemie).

2. ROZDZIELCZOŚĆ OBRAZU

Starannie wyselekcjonowane, perfekcyjnie wykadrowane i dopracowane zdjęcia to kolejny element, który pojawia się na wielu projektach. Zwłaszcza w katalogach, ulotkach czy firmowych biuletynach. Jeśli zależy Wam, aby również na papierze grafika była maksymalnie wyraźna i ostra to pamiętajcie, że zdjęcia muszą mieć rozdzielczość minimum 300 DPI.

3. WEKTORY 

Następną kwestią, którą trzeba dopilnować podczas przygotowywania pliku dla drukarni jest zapisanie rysunków i treści w krzywych, czyli jako grafiki wektorowej. Dzięki takiemu zabiegowi można powiększać i pomniejszać obrazki czy napisy bez straty na ich jakości, a co za tym idzie – zyskuje się gwarancję, że pojawią się one na wydruku dokładnie w takiej formie, jak w projekcie.

4. MARGINESY BEZPIECZEŃSTWA (SPADY)

Zamówione w drukarni materiały przycinane są do odpowiedniej wielkości przy pomocy gilotyny, która nie zawsze jest w 100% precyzyjna i linia cięcia może się czasem przesunąć o przysłowiowy włos. Jeśli projekt nie będzie miał spadów, czyli kilkumilimetrowego „zapasu” dookoła grafiki, to w konsekwencji wizytówka czy ulotka mogą mieć cienką, białą obramówkę lub też ważne elementy grafiki mogą zostać przez przypadek przycięte. Jak duży powinien być margines bezpieczeństwa? Wielkość spadów zwykle uzależniona jest od rozmiaru projektów, ale średnio jest to 3-5 milimetrów.

5. FORMAT PLIKU

Ostatnia w kolejności, ale kluczowa pod względem znaczenia kwestia to format zapisu całego projektu. Jeżeli drukarnia otrzyma plik w niewłaściwym formacie to w najlepszym wypadku nie będzie mogła go otworzyć i zwróci się o prawidłową wersję, a w najgorszym – wydrukowany materiał będzie pełen błędów i daleko mu będzie do ideału. Aby mieć pewność, że maszyny drukarskie prawidłowo odczytają plik i przeniosą projekt na papier, najlepiej postawić na format PDF. Niektóre drukarnie pracują także na plikach TIFF. PSD czy JPG, dlatego zawsze warto się z nimi skontaktować i dopytać o ich preferencje. 

Jeśli nie wiesz, jak dokładnie przygotować plik do druku lub masz dodatkowe pytania techniczne to koniecznie skontaktuj się z nami. Chętnie wszystko wyjaśnimy, pomożemy i wesprzemy Cię w perfekcyjnej realizacji Twojego wymarzonego projektu. 

Zobacz więcej:

Drukarnia dla branży kosmetycznej – co warto zamówić?

Branża kosmetyczna rozwija się w niesamowitym tempie, a ilość dostępnych na rynku produktów może przyprawić o zawrót głowy. Jeśli więc jesteś producentem artykułów z kategorii “Beauty” to z pewnością wiesz, że wyróżnienie się na tle konkurencji jest kwestią kluczową. Najlepszym sposobem walki o Klienta jest oferowanie produktów o doskonałym składzie i rozwiązujących realne problemy urodowe ale czasem nawet to nie wystarczy, by osiągnąć sukces. Wtedy z pomocą przychodzi dział marketingu i sprzedaży, a także… drukarnia. Co zatem można i warto zamówić w drukarni dla produktów z branży kosmetycznej?

Przygotowanie pliku do druku – o czym trzeba pamiętać?

Otrzymanie swojego projektu w wersji papierowej, prosto z maszyny drukarskiej i jeszcze pachnącego tuszem, to uczucie, którego nie da się porównać z żadnym innym. Niestety czasem zdarza się tak, że ulotka, katalog, notes czy plakat zamiast dawać efekt WOW – rozczarowują. Dlaczego? W zdecydowanej większości przypadków przyczyną jest niewłaściwe przygotowanie pliku do druku. Postanowiliśmy więc ułatwić Wam zadanie i opracowaliśmy krótką ściągę z najważniejszymi zasadami tworzenia plików dla drukarni.