Różne metody uszlachetniania druku

Uszlachetnianie druku
Stworzenie idealnego projektu okładki, wizytówki, zaproszenia czy katalogu to zadanie wymagające talentu, cierpliwości i dużych nakładów pracy. Kiedy jednak koncepcja jest zaakceptowana i gotowa, by wyruszyć w drogę do drukarni, warto na chwilę się zatrzymać i pomyśleć o poligraficznej wisience na torcie, czyli uszlachetnieniu papieru. Odpowiednio nałożony lakier, złocenia czy tłoczenia są w stanie dodać klasy każdemu projektowi i wznieść go na wizualne wyżyny. Jakie więc są najpopularniejsze metody uszlachetniania druku i czym się charakteryzują?

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Czym jest uszlachetnianie druku?

Uszlachetnianie druku to proces nakładania na papier dodatkowych substancji, które mają zwiększyć jego walory wizualne, a nierzadko także wzmocnić i zwiększyć odporność, na przykład na wilgoć czy promieniowanie UV. Do najczęściej stosowanych technik uszlachetniania druku należą: foliowanie i laminowanie, lakierownie, złocenie (metodą hot-stampingu lub cod-stampingu), a także tłoczenie i wykrawanie, inaczej zwane sztancowaniem. Na czym one polegają? Weźmy pod lupę każdy z tych sposobów i krótko je omówmy.

LAMINOWANIE

Pod pojęciem laminowania kryje się nakładanie folii na zadrukowany papier, na przykład na okładkę katalogu, pudełko produktowe czy wizytówkę. Folia skutecznie zabezpiecza wydruk, a do tego zwiększa jego atrakcyjność. Szczególnie, że do wyboru jest nie tylko klasyczna, błyszcząca folia, ale również wariant matowy lub aksamitny w dotyku (soft touch), a także różnego rodzaju folie strukturalne, metalizowane czy holograficzne. Jeśli natomiast najbardziej zależy nam na przedłużeniu żywotności materiału drukowanego i zabezpieczeniu go przed uszkodzeniem to dobrą opcją jest odporna na zarysowania folia antyscratch.

LAKIEROWANIE

Lakierowanie to nanoszenie specjalnego lakieru na powierzchnię zwykle zadrukowanego już arkusza papiery. W zależności od efektu, jaki chcemy osiągnąć, lakier można nanosić na całą powierzchnię kartki czy pudełka lub robić to punktowo. Do wyboru jest również wiele rodzajów lakierów: połyskujące, matowe, perłowe, brokatowe, a nawet tzw. zdrapki, preparaty fotoluminescencyjne i zapachowe. Lakierowanie podnosi wartość wizualną gotowego druku (katalogu, ulotki, wizytówki itp.), a przy tym zabezpiecza farbę przed ścieraniem. Za jedne z najbardziej trwałych i najchętniej wybieranych lakierów uchodzą te, utrwalane promieniami UV.

ZŁOCENIE

Efekt złocenia można osiągnąć na dwa różne sposoby – stosując metodę hot- lub cold-stampingu. Hot-stamping (inaczej: termoduk) to wytłaczanie na gorąco, czyli „wtapianie” błyszczącej folii w wybranym miejscu pod wpływem wysokiej temperatury. Cold-stamping polega natomiast na przenoszeniu warstwy dekoracyjnej folii na materiał przy użyciu specjalnego kleju, a następnie utwardzenie całości przy pomocy lamp UV. Która metoda jest lepsza? Efekt wizualny jest podobny, jednak termodruk daje większe pole do popisu. Przede wszystkim można wykorzystać go zarówno na gładkich, jak i fakturowanych powierzchniach. Do tego folie do hot-stampingu występują w bogatszej gamie kolorystycznej – nie tylko w złocie lub srebrze, ale również metalicznej czerwieni, zieleni, błękicie itd.

TŁOCZENIE

Pod pojęciem tłoczenia kryje się metoda uszlachetniania druku, polegająca na „odciśnięciu” w papierze trójwymiarowego wzoru przy użyciu specjalnej matrycy, zazwyczaj w celu uwypuklenia nadrukowanego wcześniej wzoru (logo, napisu, grafiki). Tłoczenie może odbywać się normalnej temperaturze i wówczas największe znaczenie ma siła nacisku. Czasem jednak tłok rozgrzewany jest do wyższej temperatury, dzięki czemu efekt finalny jest bardziej wyrazisty. Warto tutaj dodać, że tłoczenie bardzo często idzie w parze ze złoceniem, wykonywanym technika hot-stampingu. Takie połączenie dwóch metod uszlachetniania druku sprawia, że gotowy projekt (notes, kalendarz, katalog czy okładka książki), wygląda bardzo szlachetnie i ekskluzywnie. 

SZTANCOWANIE

Sztancowanie to inaczej wykrawanie, czyli wycinanie z kartonu lub papieru określonego wzoru. Robi się to jednak nie za pomocą nożyczek czy gilotyny, ale wykorzystuje się wykrojnik, który pod dużym naciskiem wykrawa od razu cały kształt pudełka, wizytówki czy teczki. Dzięki temu cały proces wycinania jest szybki i prosty, a wzór zawsze taki sam.

Wymienione powyżej metody uszlachetniania druku należą do najczęściej wykorzystywanych w projektach firmowych i materiałach marketingowych. Na nich jednak nie kończy się paleta poligraficznych możliwości! Do wyboru jest jeszcze między innymi brązowienie, gumowanie, zadruk specjalnymi farbami albo druk soczewkowy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tych metodach lub zastanawiasz się nad ich wykorzystaniem na swoich materiałach to zapraszamy do kontaktu. Dla drukarni stacjonarnej Green Press nie ma rzeczy niemożliwych!

Zobacz więcej:

Drukarnia dla branży kosmetycznej – co warto zamówić?

Branża kosmetyczna rozwija się w niesamowitym tempie, a ilość dostępnych na rynku produktów może przyprawić o zawrót głowy. Jeśli więc jesteś producentem artykułów z kategorii “Beauty” to z pewnością wiesz, że wyróżnienie się na tle konkurencji jest kwestią kluczową. Najlepszym sposobem walki o Klienta jest oferowanie produktów o doskonałym składzie i rozwiązujących realne problemy urodowe ale czasem nawet to nie wystarczy, by osiągnąć sukces. Wtedy z pomocą przychodzi dział marketingu i sprzedaży, a także… drukarnia. Co zatem można i warto zamówić w drukarni dla produktów z branży kosmetycznej?

Przygotowanie pliku do druku – o czym trzeba pamiętać?

Otrzymanie swojego projektu w wersji papierowej, prosto z maszyny drukarskiej i jeszcze pachnącego tuszem, to uczucie, którego nie da się porównać z żadnym innym. Niestety czasem zdarza się tak, że ulotka, katalog, notes czy plakat zamiast dawać efekt WOW – rozczarowują. Dlaczego? W zdecydowanej większości przypadków przyczyną jest niewłaściwe przygotowanie pliku do druku. Postanowiliśmy więc ułatwić Wam zadanie i opracowaliśmy krótką ściągę z najważniejszymi zasadami tworzenia plików dla drukarni.