Rodzaj papieru
Jedną z głównych kwestii, która determinuje wysokość wyceny zlecenia jest rodzaj wybranego przez klienta papieru. Ulotki, notesy czy broszury z białego papieru o niższej gramaturze są zdecydowanie tańsze niż takie same projekty, ale wydrukowane na grubym, satynowym czy powlekanym papierze lub kartonie o określonej strukturze (np. lnu). Inaczej mówiąc: im bardziej szlachetny i ekskluzywny surowiec, tym koszt realizacji zlecenia wzrasta. Warto o tym pamiętać i na najlepszym papierze drukować tylko te projekty lub elementy projektu, które rzeczywiście mają robić imponujące wrażenie.
Format wydruku i liczba stron
Kolejny punkt, który drukarnia bierze pod uwagę podczas przygotowywania wyceny jest format wydruku. Jeśli Klient zamawia obrazki grafiki A4 to z pewnością będą one tańsze niż wielkopowierzchniowe plakaty do naklejenia na miejskim billboardzie. Podobnie sprawa wygląda w przypadku ulotek, gdzie czasem zmniejszenie formatu o kilka centymetrów może znacząco obniżyć koszt całego zlecenia. A co z książkami, katalogami i broszurami? Tu poza formatem znaczenie ma także liczba stron.
Nakład zamówienia
Teoretycznie im większy nakład zamówienia, tym cena na przyszłej fakturze wyższa, jednak praktyka drukarska pokazuje, że takie przełożenie nie jest do końca jednoznaczne. Wraz ze wzrostem nakładu zazwyczaj maleje bowiem cena jednostkowa ulotki, wizytówki, etykiety czy pudelka, bo tzw. koszty stałe (przygotowanie matrycy i sztancy, kalibracja maszyny) rozkładają się na większą liczbę egzemplarzy. Prosząc o ofertę warto więc zaznaczyć kilka wariantów ilościowych i rozważyć, która opcja będzie najbardziej korzystna (szczególnie, jeśli projekt nie jest sezonowy i mamy przestrzeń do jego przechowywania).
Uszlachetnienia
Elementem, który ma olbrzymi wpływ na wycenę zamówienia w drukarni są wszelkiego rodzaju uszlachetnienia i dodatki, które zwiększają atrakcyjność produktu końcowego. Mowa tutaj o różnego rodzaju lakierach, foliach, złoceniach i tłoczeniach, a także kolorowych przekładkach czy laserowych wycięciach. Im bardziej skomplikowane i większe zdobienie, tym koszt realizacji zlecenia w naturalny sposób idzie w górę. Szczególnie, że niektóre dodatki na specjalne zamówienie, jak na przykład tasiemki czy wkładki w książkach i planerach, muszą być dodawane ręcznie z zachowaniem maksymalnej precyzji, co jeszcze mocnej odbija się na kosztach realizacji zlecenia.
Deadline
Ostatnim czynnikiem, rzutującym na koszty, które trzeba ponieść w drukarni jest czas realizacji zlecenia. Jeśli klient zamawia wydruk z dużym wyprzedzeniem to zwykle otrzymuje standardowe stawki, a czasem może nawet liczyć na kilkuprocentowy rabat. Kiedy jednak zlecenie ma być “na już”, z bardzo krótkim deadlinem to nie tylko nie może być mowy o zniżkach, ale wręcz o pojawia się dopłata za ekspresową realizację. Warto więc rozważnie planować swoje działania reklamowo-wizerunkowe i nie zostawiać przygotowania projektu ani zlecenia druku na ostatnią chwilę, a z pewnością będzie to korzystne dla całego budżetu.
W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów życia oraz prowadzenia działalności, wiele firm wybiera drukarnię do realizacji swojego projektu jedynie na podstawie ceny. Im jest ona niższa, tym większa szansa na oddanie zlecenia właśnie temu wykonawcy. Niestety takie podejście może prowadzić do rozczarowania, bo choć budżet jest bez wątpienia istotny to jednak za jakość i terminowość kosztują. Jeśli więc chcesz mieć swój plakat, książkę czy ulotkę w idealnej odsłonie i w zgodzie z deadlinem to koniecznie wybierz sprawdzoną i doświadczoną drukarnię. Taką, jak my.