Złocenia – sposób na dodanie wydrukom klasy i szlachetności

Złoto, blask i połysk nieodzownie kojarzą się elegancją i luksusem, a także wysokim prestiżem. Nic więc dziwnego, że tego typu zdobienia bardzo często pojawiają się na zaproszeniach, dyplomach, certyfikatach czy opakowaniach ekskluzywnych produktów. W jaki sposób powstają złocenia na materiałach drukowanych i jak najlepiej wykorzystać ich wizerunkowy potencjał? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w poniższym wpisie.

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Złocenia na papierze – jak powstają?

Złocenia to bardzo popularna metoda uszlachetniania materiałów drukowanych, polegająca na nałożeniu na papier specjalnej, połyskującej folii. Zrobić to można na dwa różne sposoby – stosując technikę hot-stampingu lub cold-stampingu. Hot-stamping, zwany inaczej termodrukiem, to wytłaczanie na gorąco, czyli „wtapianie” błyszczącej folii w wyznaczone miejsce pod wpływem wysokiej temperatury. Cold-stamping polega natomiast na przenoszeniu warstwy dekoracyjnej folii na materiał przy użyciu specjalnego kleju, a następnie utwardzenie całości przy pomocy lamp UV. Która metoda jest lepsza? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ale z naszych doświadczeń wynika, że tłoczenie na gorąco ma szersze spektrum zastosowań. Termodruk można wykorzystać zarówno na gładkich, jak i fakturowanych powierzchniach. Lepiej sobie też radzi w przypadku większych projektów, na przykład opakowań na produkty, gdzie zdobienie pojawia się na całym pudełku, a nie tylko na małych detalach. Nie sposób też pominąć faktu, że folie do hot-stampingu występują w bogatszej gamie kolorystycznej, zatem nie trzeba ograniczać się do złota czy srebra, ale można postawić na szlachetnie połyskując czerwień, błękit, zieleń czy róż.

Złocenia – gdzie warto je zastosować?

Efektownie połyskujące złocenia to prosty i sprawdzony sposób na dodanie materiałom drukowanym klasy i elegancji. W zależności od potrzeb może ona pojawić się tylko jako minimalny akcent (ramka, kropki, inicjały), na najważniejszych i najbardziej wyeksponowanych elementach projektu (krótkie napisy, logo, drobne grafiki) lub na całej powierzchni papieru.

Metaliczna folia najlepiej sprawdza się:

  • na zaproszeniach na śluby, bankiety, gale wręczenia nagród, uroczyste prezentacje nowych produktów
  • na dyplomach, certyfikatach, podziękowaniach i gratulacjach
  • w katalogach, promujących ekskluzywne, prestiżowe lub limitowane produkty: kosmetyki, biżuterię, meble itd.
  • na opakowaniach produktów klasy premium
  • na ulotkach renomowanych restauracji, ekskluzywnych hoteli, renomowanych butików, salonów SPA

Złocenia często pojawiają się też na plakatach, okładkach książek, personalizowanych notesach i autorskich kalendarzach. Świetnie pasują również do wszystkich projektów o stylistyce glamour oraz nawiązujące do barokowego czy rokokowego przepychu.

Kiedy mniej znaczy więcej…

Złocenia od kilku lat cieszą się mianem poligraficznego hitu i coraz częściej goszczą na różnego rodzaju materiałach drukowanych. Nic w tym dziwnego, bo pełne blasku elementy fantastycznie wyglądają i nadają papierowi niezwykłej elegancji. Warto jednak pamiętać, że w przypadku tak wyrazistych uszlachetnień łatwo popaść w przesadę i zamiast podkreślić ekskluzywny czy prestiżowy charakter katalogu, zaproszenia czy opakowania, można otrzeć się o kicz. Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu tego typu zdobień warto zadać sobie pytanie, czy koniecznie trzeba iść na całość czy lepiej postawić na pojedyncze, połyskujące akcenty i połączyć je z innymi, równie szlachetnymi detalami. Dobrym pomysłem jest na przykład wybór kredowego papieru w eleganckiej, ciemnej barwie i dodać tylko kilka złoconych elementów, jak litery, logo czy okalająca całość ramka. Takie rozwiązanie będzie strzałem w dziesiątkę między innymi w przypadku zaproszeń na prestiżowe wydarzenia (gale, bankiety, premiery), katalogów z ekskluzywnymi produktami (samochody, meble, luksusowe kosmetyki, szlachetna biżuteria), a nawet teczek ofertowych i wizytówek. Minimalizm zawsze jest w modzie i w materiałów drukowanych klasy premium hasło „mniej znaczy więcej”, sprawdza się w 100%.

Jeśli szukasz drukarni, w której wykonasz dowolny projekt z efektownym złoceniem (w dowolnym kolorze) to koniecznie skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci stworzyć idealne pudełko na produkty lub inne materiały reklamowe.

Zobacz więcej:

Po czym poznać dobrą drukarnię?

Wydawać się może, że w dobie internetu i powszechnej cyfryzacji, papierowe ulotki, katalogi czy wizytówki odchodzą do lamusa. Tymczasem właśnie dzisiaj mają one zdecydowanie większą moc i wartość, bo choć spotyka się je rzadziej to są dużo bardziej przemyślane niż jeszcze kilka lat temu. Aby jednak realna forma pudełka, ulotki, katalogu czy plakatu dorównywała projektowi graficznemu, musi być wykonana przez dobrą drukarnię. Po czym poznać, że taka właśnie ona jest?

Od czego zależy wycena w drukarni?

Zapytania ofertowe do każdej drukarni spływają zwykle w ilościach hurtowych. Kiedy jednak potencjalny klient otrzymuje kosztorys prac to często jest zaskoczony podaną kwotą. Tymczasem wycena w drukarni zależy od bardzo wielu elementów, o których w dużej mierze decyduje właśnie zamawiający. O jakich czynnikach mowa?