Katalog produktowy – co powinien zawierać?

Katalogi produktowe promują ofertę firmy
Wydawać się może, że tradycyjne, drukowane katalogi produktowe odchodzą w niepamięć i na stałe zastępowane są przez wersje online. Nic bardziej mylnego! Klienci wciąż doceniają papier i lubią w spokoju przeglądać klasyczne katalogi. Szczególnie, gdy są one naprawdę wysokiej jakości i zawierają nie tylko przegląd oferty, ale też dodatkowe inspiracje i interesujące materiały.

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Przez wiele lat tradycyjne, papierowe katalogi produktowe były najpopularniejszym i najbardziej sprawdzonym sposobem na dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Wraz z nadejściem ery cyfrowej nieco straciły one na wartości, jednak od pewnego czasu odbudowują swoja mocną pozycję w świecie materiałów marketingowych. Dzieje się tak dlatego, że nowoczesne katalogi często przypominają ekskluzywne magazyny, a nie tylko druki reklamowe i zawierają w sobie szereg ciekawych porad, inspiracji i pomysłów na wykorzystanie prezentowanych w nich produktów.

Nie bez znaczenia jest także estetyka przygotowywanych materiałów. Klienci doceniają starannie opracowany projekt graficzny i piękne zdjęcia, lubią czuć pod palcami doskonałej jakości papier i cieszyć oko perfekcyjnie dobranymi i wykonanymi uszlachetnieniami. W przypadku katalogów internetowych takie wrażenia zmysłowe nie wchodzą w grę, dlatego podczas bezpośrednich spotkań, na przykład na targach, konferencjach czy imprezach branżowych, klasyczne katalogi wciąż są niezastąpione.

Jak uatrakcyjnić katalog produktowy?

Dobrze przemyślany i wykonany katalog budzi pozytywne emocje i korzystnie wpływa na wizerunek marki, a jednocześnie w subtelny sposób promuje jej ofertę. Co więcej, jeżeli zawiera w sobie pakiet ciekawych informacji to nie jest tylko jednorazowym punktem styku z klientem czy publikacją, która po krótkim przejrzeniu trafi na półkę lub wręcz do kosza na śmieci. Stanowi bowiem materiał, do którego klient będzie regularnie wracał i z którego będzie czerpał inspiracje.

Jak zatem urozmaicić swój katalog, żeby dodatkowe treści nie przyćmiły części ofertowej i były z nią nierozerwalnie związane? Przede wszystkim trzeba „wejść w buty” klienta i zastanowić się, jakie korzyści przyniesie mu korzystanie właśnie z tych konkretnych produktów i w jaki sposób może je wykorzystać w swoim życiu. Jeżeli więc macie sklep meblowy to dodajcie krótkie porady architekta wnętrz, a gdy zajmujecie się wytwarzaniem lokalnych przysmaków to zawrzyjcie w katalogu przepisy na dania z ich udziałem. W przypadku hoteli może to być mapa z niecodziennymi atrakcjami w okolicy albo kalendarz imprez sezonowych, a producentów kosmetyków – makijażowe sztuczki i podpowiedzi wizażystów, dotyczące wykorzystania konkretnych cieni, rozświetlaczy czy szminek.

Nie bójcie się przy tym niestandardowego myślenia, dołączania gratisów czy innych bonusów w postaci kuponów zniżkowych, zaproszeń na eventy czy darmową pierwszą usługę. Pokażcie klientowi, że wręczając mu katalog nie tylko chcecie sprzedać mu swój produkt, ale naprawdę Wam na nim zależy. Oferujcie emocje, bo to one bardzo często stoją za decyzjami zakupowymi.

Nie zapominajcie o podstawach!

Klasyczne, drukowane katalogi produktowe są nieocenionym narzędziem marketingowym i z pewnością przez długi czas nic nie zagrozi ich pozycji. Warto jednak pamiętać, że nawet najpiękniejszy i najciekawszy katalog nie będzie dobrze pełnił swojej roli sprzedażowej, jeżeli nie umieścicie w nim podstawowych informacji. W każdej tego typu publikacji powinno znaleźć się miejsce na:

  • krótki opis firmy, jej misji i wartości (może być w formie wypowiedzi właściciela, infografiki, artykułu wstępnego)
  • spis treści (szczególnie, gdy katalog jest obszerny i prezentuje różnorodny asortyment)
  • jasny i precyzyjny opis oferty (w przypadku produktów oznacza też ich pełne nazwy, numery katalogowe i kody produktów, dzięki którym klient łatwo odnajdzie je w sklepie)
  • wysokiej jakości zdjęcia, grafiki i wizualizacje, pokazujące dany produkt w użyciu (na przykład na modelce w przypadku katalogów odzieżowych)
  • dane kontaktowe, a w przypadku producentów – adresy salonów sprzedaży, sklepu internetowego czy showroomu

 

Przed przystąpieniem do projektowania katalogu zastanówcie się także, jaka jego forma będzie najbardziej spójna z waszą ofertą i najlepiej spełni oczekiwania waszych potencjalnych klientów. Czy ma to być niewielki, mieszczący się damskiej torebce, szyty katalog w oprawie zeszytowej, wielostronicowy katalog klejony w formie książki lub trendbooka czy też prosty katalog spiralowany. A może charakter i klimat waszej marki lepiej zaprezentuje katalog niestandardowy, o ciekawym kształcie, w nietypowym formacie lub z dodatkowymi elementami w postaci tasiemek, bibułek, kolorowych przekładem bądź efektownych wycięć? Dobrej klasy drukarnia stacjonarna poradzi sobie z każdym waszym pomysłem, więc nie bójcie się ryzyka, bo czasem odważne decyzje bardzo się opłacają!

Zobacz więcej:

Po czym poznać dobrą drukarnię?

Wydawać się może, że w dobie internetu i powszechnej cyfryzacji, papierowe ulotki, katalogi czy wizytówki odchodzą do lamusa. Tymczasem właśnie dzisiaj mają one zdecydowanie większą moc i wartość, bo choć spotyka się je rzadziej to są dużo bardziej przemyślane niż jeszcze kilka lat temu. Aby jednak realna forma pudełka, ulotki, katalogu czy plakatu dorównywała projektowi graficznemu, musi być wykonana przez dobrą drukarnię. Po czym poznać, że taka właśnie ona jest?

Od czego zależy wycena w drukarni?

Zapytania ofertowe do każdej drukarni spływają zwykle w ilościach hurtowych. Kiedy jednak potencjalny klient otrzymuje kosztorys prac to często jest zaskoczony podaną kwotą. Tymczasem wycena w drukarni zależy od bardzo wielu elementów, o których w dużej mierze decyduje właśnie zamawiający. O jakich czynnikach mowa?