Dobry grafik + sprawdzona drukarnia = przepis na sukces
Zanim doskonałe pudełko ze smakowitą zawartością w środku trafi do sprzedaży, musi jednak przejść przez cały proces produkcyjny. Pierwszym krokiem jest stworzenie projektu, który z jednej strony będzie oryginalny, a z drugiej – spójny z wartościami marki i samym produktem. W końcu pudełko spożywcze może być minimalistyczne, zawierać akcenty retro, kojarzyć się z luksusem lub wpisywać w ekologiczne trendy.
Przed przystąpieniem do projektowania zastanówcie się między innymi:
- Co jest wyróżnikiem Waszego produktu? Doskonały, zdrowy skład, rodzinna receptura, ręczna produkcja, ekskluzywna zawartość itp.?
- Kto najczęściej będzie kupował Wasz produkt? Mamy małych dzieci, seniorzy, nastolatki, a może bogaci mieszkańcy dużych miast?
- Czy produkt będzie występował w różnych wariantach i opakowanie zawsze ma być spójne? Na przykład: pralinki o różnych smakach, makaron o różnych kształtach itp.
Na tym etapie warto także zwrócić się po wsparcie do drukarni stacjonarnej, ponieważ specjaliści od poligrafii podpowiedzą Wam, jak osiągnąć pożądany efekt.
Dla przykładu:
- pyszne czekolady z niecodziennymi dodatkami, robione ręcznie w rodzinnej manufakturze warto umieścić w minimalistycznym opakowaniu z okienkiem, przez które widać będzie zawartość,
- w przypadku luksusowych produktów, jak szlachetne ziarna kawy z najlepszych plantacji, dobrym wyborem będą pudełka spożywcze ze złoceniami, wykonanymi metodą termodruku,
- idealną oprawą dla słoiczków z ekologicznymi dżemami będzie pudełko z papieru, pochodzącego z recyklingu, ozdobione jedynie logo producenta.
Funkcjonalne i bezpieczne opakowania to podstawa!
Podczas wizyty w drukarni będziecie mogli nie tylko porozmawiać o samym wyglądzie pudełka spożywczego na Wasze produkty, ale również o jego funkcjonalności. Produkty spożywcze muszą być bowiem w odpowiedni sposób zabezpieczone przed zniszczeniem, zanieczyszczeniem i wpływem innych czynników zewnętrznych. W końcu mało który klient będzie zadowolony z połamanych ciastek czy też zabrudzonego tłuszczem pudełka na frytki. Do tego dochodzą kwestie zdrowia i bezpieczeństwa, bo wszystkie zastosowane materiały muszą być przeznaczone do kontaktu z żywnością.
Jak można poradzić sobie z niektórymi z najczęściej spotykanych problemów?
- Aby zabezpieczyć delikatną zawartość (np. ciastka, słoiczki z dżemem) dobrze jest zastosować karton o większej grubości lub odseparować pojedyncze elementy kartonowymi przegródkami,
- w wyeliminowaniu przeciekania tłuszczu z pączków, pizzy czy frytek pomoże zabezpieczenie wnętrza pudełek specjalną folią spożywczą,
- aby pokazać klientom zawartość opakowania, bez konieczności jego otwierania można wyciąć w nim klasyczne okienko lub okienko z folią,
- wyjmowanie pojedynczych produktów (np. bułeczek czy czekoladek) jest łatwiejsze, gdy zastosuje się kartonowe opakowanie z wieczkiem lub klapką.
Podsumowując: zaprojektowanie i stworzenie idealnego opakowania na produkty spożywcze wymaga połączenia umiejętności graficznych, wiedzy marketingowej i doświadczenia poligraficznego. Tylko wtedy pudełko zachwyci klienta ciekawym designem, przekaże mu wszystkie najważniejsze informacje na temat produktu, a do tego będzie funkcjonalne, trwałe i bezpieczne. A ta ostatnia kwestia w przypadku ciastek, bakalii, herbaty, pączków i innych artykułów, przeznaczonych do jedzenia lub picia w branży FMCG jest najwyższym priorytetem.